La Giralda en het paradijs - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Arend Dubbelboer - WaarBenJij.nu La Giralda en het paradijs - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Arend Dubbelboer - WaarBenJij.nu

La Giralda en het paradijs

Door: Arend Dubbelboer

Blijf op de hoogte en volg Arend

04 November 2014 | Spanje, Sevilla

De dag in Sevilla begint met regen. Van acht stormde het volgens een reisgenoot, maar wij hebben er niks van gemerkt. We gooien de gordijnen open in de straten zijn nat. Na het ontbijt lopen we naar de bus en alles is al redelijk opgedroogd.

De eerste halte is het gebouw van Spanje dat in 1929 is gebouwd. In dat jaar organiseerden Spanje en Portugal een soort wereldtentoonstelling voor de koloniale landen. Elk deelnemend land heeft een eigen locatie en eigen pand, wij bezochten dus Spanje.

Zoals vaker deze vakantie zegt de buitenkant niks over de andere kant van de deur. Een groot complex in diverse stijlen die Spanje groot maakte. De buitenkant zij in Moorse stijl, naar binnen toe is de renaissancestijl van keizer Karel V te zien. In het midden is het barok van Filips II. Die Filips kennen wij in Nederland ook nog.

Wij lopen ver de naar de kathedraal van de stad. Dit is de grootste barokke kathedraal van de wereld. Nog bekender is de klokkentoren, La Giralda. Zo' n 100 meter hoog is het bouwwerk en dat hebben we uiteraard beklommen. Het waren maar 17 treden. En nee, er zat geen lift in. Bijna de hele toren is een grote spiraal omhoog die je loopt, geen tree maar wel een ronddraaiend stijgingspercentage van 17%. Het uitzicht was echt fantastisch.

Naast deze kerktoren liggen de koninklijke paleizen. Volledig gebouwd in Moorse stijl voor een katholieke koning. Dat is best wel eigenaardig. De zelfde koning vecht tegen de Moren maar wilt wel een paleis kopen en door ze laten maken. Het gebouw is indrukwekkend maar de tuinen zijn helemaal geweldig. Het moet volgens Moors principe het paradijs op aarde zijn, zo voelde het ook vandaag toen ik door de deur liep. Je wordt overweldigd door alle natuurschoon. Het paradijs moet er uit zien als de mooiste oase die je tegen wilt komen in de woestijn. Dat moet voeldoen aan vijf punten.

- water, zonder water groeit er niets.

- schaduw, als het wilt 35 graden wordt wil je wel beschut zitten.

- geur, het moet heerlijk ruiken , overal staat Mirthe en jasmijn.

-kleur, verschillende bloemen moeten een cadeau voor het oog zijn.

-Eten, naast het water moet er ook wat te eten zijn, dit paradijs staat vol met sinaasappelbomen.

Voor een echte bloemengenieter is dit de locatie bij uitstek. Genieten, genieten en genieten.

Misschien gaan we morgen weer genieten. We gaan naar de plek waar sherry vandaan komt.

Arend en Everdien

4 november, Sevilla