Reis naar de voormalige DDR - Reisverslag uit Bad Frankenhausen, Duitsland van Arend Dubbelboer - WaarBenJij.nu Reis naar de voormalige DDR - Reisverslag uit Bad Frankenhausen, Duitsland van Arend Dubbelboer - WaarBenJij.nu

Reis naar de voormalige DDR

Door: arenddubbelboer

Blijf op de hoogte en volg Arend

18 Juli 2012 | Duitsland, Bad Frankenhausen

We stappen in de auto, rijden 500 km en we gaan zitten in een grote stoel in een huis in Bad Frankenhausen. Het klinkt heel normaal, maar zo'n kleine 25 jaar geleden ging dat niet zo gemakkelijk. Een muur steen en prikkeldraad scheidt de BRD van de DDR. Niets en niemand gaat ongezien over deze lijn, bij vlucht pogingen van oost naar west zijn meer dan 900 mensen omgekomen. Dat alles hebben we gezien in het grensmuseum, heel verrassend bevindt dat zich op de grens tussen de BRD en de DDR. Het geeft een kijkje in de tijd die nog maar pas voorbij is, maar waar henrieke en ik niks van mee hebben gekregen. Na mijn avontuur en Polen en nu dit krijg ik een beter beeld van hoe de tijd in het oosten eruit heeft gezien.

We zijn nu dus in Bad Frankenhausen, In het grote huis woont Gudrun met de kat Lennie. De Duitse Boris is al twee jaar niet meer onder ons, onze Boris is naar de Duitse Boris vernoemt.

Vandaag zijn we met Gudrun opstap geweest in Thuringen. Het is goed om even je gedachten opzij te zetten na de zware periode die ze achter zich heeft.

Als eerste zijn we naar het museum in Bad Frankenhausen geweest. We proberen er al jaren naar binnen te gaan maar iedere keer was het dicht. Het is gerenoveerd toen wij er drie jaar geleden waren en het ziet er inderdaad mooi uit. Er wordt veel verteld over de natuur, de DDR-tijd en over het zout dat in de grond zit.

Na te hebben geluncht bij de Chinees vervolgden we onze reis naar Sondershausen. daar staat een groot kasteel/paleis waar de lokale adel resideerde. En zo als bij elk kasteel dat we in Duitsland hebben bezocht is er een link met onze adel. Hier woonde een van Nassau, en ergens is dat familie van onze koningin. Tevens staat in dit kasteel een grotere gouden koets dan onze majesteit in haar wagenpark heeft staan, wel is de Nederlandse mooier.

Arend Dubbelboer (18-07-2012)

• 19 Juli 2012 - 03:58

Henk Meijer:

Arend,

Ik heb je verslag gelezen en ontdekte gelijk twee overeenkomsten.
    Lunch momenteel ook erg regelmatig bij de chinees en zit hier ook zonder huizen. Veel plezier nog en
    groetjes uit Gansu,
    Henk