Eekhoorntjeskasteel - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Arend Dubbelboer - WaarBenJij.nu Eekhoorntjeskasteel - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Arend Dubbelboer - WaarBenJij.nu

Eekhoorntjeskasteel

Door: Arend Dubbelboer

Blijf op de hoogte en volg Arend

06 Oktober 2013 | Tsjechische Republiek, Brno

Op een dag liep prins Konrad I door het bos rond Brno. Het is het einde van de middeleeuwen maar dat weet hij nog niet. Wat de prins ook niet weet is waar hij is. Verdwaald loopt de prins door het bos maar kan de weg terug niet meer vinden. Maar hulp verschijnt uit onverwachte hoek. Eekhoorntjes vertellen de verdwaalde prins hoe hij moet lopen. Konrad is helemaal ontdaan en bouwt een kasteel op de plek waar de eekhoorntjes hem hielpen. Dit is kasteel Veveří geworden. Voor de mensen die geen Tsjechisch kunnen: Veveří betekend eekhoorn.

En tot op de dag van vandaag is dit kasteel te bewonderen voor toeristen. Midden in de bossen, langs het riviertje, op een heuvel staat het dan. En voor de toerist is hier niks over te vinden bij het toeristeninformatiepunt. Ik laat het er niet bij zitten en ga zelf opzoek naar de mogelijkheden om dit kasteel te bezoeken. Dus begint de dag met bus 31, gevolgd door tram 1 om ten slotte met bus 303 onder aan de heuvel aan te komen. Ik stap uit en maak de steile klim naar boven. Voor een paar kronen mag ik het terrein op en voor nog een paar kronen extra krijg ik er een rondleiding met een gids, een Tsjechische gids in het Tsjechisch. Het lijkt we of ik in Tsjechië ben. Gelukkig krijg ik een transcript met een Engelse tekst.

We lopen naar de eerste deur. Op deze deur staan allemaal stickers met dingen die je niet mag doen binnen, waaronder ook foto's maken. Dit vind ik een van de meest kinderachtige dingen die een museum kan doen. Je betaald een ticket, en ik wil graag de Nederlanders thuis laten zien hoe mooi het is. En het bewieroken van de locatie wordt tegen gewerkt. In iedergeval heb ik er de hobby op ontwikkeld om juist in deze gebieden onopvallend foto's te maken. Het is me een paar keer gelukt. Maar ik denk dat de gids door had dat ik wat langer achter bleef lopen.

Buiten mag ik gelukkig wel foto's maken, daar is het ook mooier dan binnen. Veel is aan renovatie toe, en daar zijn ze ook druk mee bezig. Het kasteel lijkt vergane glorie maar de reeds vorderende renovatie moet het tij keren. Misschien wordt het wel een toeristische trekpleister.

Deze plek heeft nog meer moois te bieden. Met de bus terug naar Brno is niet nodig. Er varen boten tussen het kasteel en de stad. Een prachtige rivier meandert door een heuvelachtig landschap. De bladeren beginnen hun groene kleur te verruilen voor een herfstmodel. Rode en oranje bladeren verschijnen in het groene bos.

En ook deze toeristische trekpleister is niet te vinden bij de lokale VVV. Echt een gemis, veel vakantiegangers zouden hier van genieten. Brno kan zich beter presenteren dan dat het nu doet. Ik heb er in ieder geval van genoten, net zoals die vier anderen op de boot. En laten we niet vergeten dat het niet duur is in het land. Een prachtige rondvaart kost 105Ck, ongeveer vier euro. Dit is het duurste dat ik de afgelopen dagen heb betaald.


Arend Dubbelboer
6 oktober 2013
Brno, Tsjechië

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arend

Zowel mijn zakelijk/journalistieke werk als mijn prive reizen worden hier beschreven.

Actief sinds 19 Juni 2012
Verslag gelezen: 475
Totaal aantal bezoekers 21730

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 13 November 2014

Van Spanje naar Marokko

04 Oktober 2013 - 07 Oktober 2013

Tsjechië, weekend in Brno

13 April 2013 - 26 April 2013

Afstuderen in Washington DC

17 Juli 2012 - 20 Juli 2012

Duitsland, Kyffhauser-tour

20 Juni 2012 - 03 Juli 2012

Journalistieke reis Polen

Landen bezocht: