Koeien dzikuj - Reisverslag uit Gdynia, Polen van Arend Dubbelboer - WaarBenJij.nu Koeien dzikuj - Reisverslag uit Gdynia, Polen van Arend Dubbelboer - WaarBenJij.nu

Koeien dzikuj

Door: arenddubbelboer

Blijf op de hoogte en volg Arend

22 Juni 2012 | Polen, Gdynia

De titel vraag om uitleg, maar geeft wel weer hoe vandaag de dag eruit zag.

Voor veeteelt.nl hebben wij een Nederlandse boer bezocht in Polen. Arend Jan Hendriks woont in Bukowiec een klein dorpje op zo'n twee en een half uur treinen vanuit Gdynia. Met een snelle rekensom kom je er achter dat we vijf uur in een trein hebben gekeken naar regen. Het begon bewolkt maar hoe dichter we bij de eindbestemming kwamen, hoe harder het begon te regenen. En dat kwam onze video niet ten goede, je wilt mooie landschappen draaien maar ik was afhankelijk van de afdakjes. Hendriks vertelde over het emigreren en over het bedrijf. Na een paar uur te hebben gefilmd, gepraat en koffie gedronken kwamen we rond 5 uur op het station. De vorige trein was om 16:15 vertrokken, we konden niet anders dan wachten tot de volgende, en die kwam om 18:55. Met andere woorden, we hadden genoeg de tijd om het regenachtige stationnetje te bekijken. De bankjes stonden in de buitenlucht en in de overdekte hokjes stond niks. we besloten om op het overdekte trappetje naar de perron te gaan zitten. De verveling sloeg te en we begonnen spontaan de saaiheid in beeld te brengen. Op dat moment kwam er een meneer aan lopen en vroeg wat we deden, waarschijnlijk is daar nog nooit een cameraploeg geweest. Na een gesprek over de toepasselijke koetjes en kalfjes vertrok hij weer om binnen een paar minuten weer terug te komen. ''als jullie hier toch nog een uur moeten wachten kunnen jullie ook wel bij mij koffie drinken''. Direct aan het station bevindt zich een gigantisch bos, we liepen er naar toe en gingen de trap af naar het dal, dit is zo'n 10 meter. Midden tussen de bomen staat een klein net huisje met een mooie tuin, de deur stond al open. Vrouw en dochter worden erbij gehaald om met z'n allen een kopje oploskoffie te drinken. Ik had niet direct door dat ik moest roeren en had gelijk m'n mond vol met die prut. De familie is een groot voetbalfan, en dat is duidelijk te zien! Vlaggen en vaandels in overvloed.En de shirtjes niet te vergeten. We zijn enorm gastvrij ontvangen, op een manier die wij in Nederland niet kennen. Dat is een ervaring die wij direct merkten, iedereen is behulpzaam, ze lopen naar je toe om te vragen of ze je kunnen helpen. Iedere Pool die we tegen kwamen was behulpzaam, vriendelijk en net, daar kunnen we in Nederlands soms wel wat van leren.

Arend Dubbelboer (22-06-12)

• 22 Juni 2012 - 20:57

Everdien:

Hoi Arend,

Je hebt een leuk verhaal geschreven. Ik kijk uit naar je volgende verhaal en foto's.

• 23 Juni 2012 - 14:33

A.dubbelboer:

prachtig ga zo door mijn kleinzoon gr van je opa en oma.

• 25 Oktober 2014 - 10:00

Eline Damen:

Beste,

Ik zit in het masterjaar "Biowetenschappen Landbouw".
    Als eindejaarsreis gaan we naar Polen om enkele bedrijven te bezoeken.

U bedrijf lijkt mij zeer interessant.
    Is het mogelijke deze te komen bezoeken tijdens onze eindejaarsreis (1mei 2015 - 9mei 2015)?

Vriendelijke groeten
    Eline Damen