Voetbal en Gdansk - Reisverslag uit Gdynia, Polen van Arend Dubbelboer - WaarBenJij.nu Voetbal en Gdansk - Reisverslag uit Gdynia, Polen van Arend Dubbelboer - WaarBenJij.nu

Voetbal en Gdansk

Door: arenddubbelboer

Blijf op de hoogte en volg Arend

25 Juni 2012 | Polen, Gdynia

Duitsland Griekenland. Na de twee boeren te hebben bezocht is het tijd voor voetbal. In Gdynia staat een groot veld met een groot scherm. Het weer werkte niet helemaal mee maar het was redelijk droog. Er zaten wat fanatieke Duitsers waarmee ik na de wedstrijd heb gesproken. Allemaal zijn ze er van overtuigd dat ze gaan winnen.

De volgende dag gaan we naar Gdansk. De stad die bekend is geworden om Solidarnosc en Lech Walesa. Helaas is het ons niet gelukt een interview met hem te regelen. De stad bezoeken is daarentegen meer dan geslaagd. Het heeft veel weg van Amsterdamse grachtenpanden, en dat is niet gek. Toen de hanzelijn nog een drukke vaarroute was in plaats van een spoorweg stelde het wat voor. Handelaren uit heel Europa deden zaken en hadden pakhuizen nodig. Om eerlijk te zijn is het mooier dan Amsterdam. De Wisla stroomt er mooi doorheen en overal zijn grote schepen te zien, dat geldt ook voor Gdynia.

We wisten dat de Zloty goedkoop is maar zo goedkoop wisten wij ook niet. voor 178 zloty hebben wij et z'n vijven gegeten, inclusief een drankje. Omgerekend naar euro's: 43,-

Tevens hoeven we niet alle dagen buiten de deur te eten. We zitten in een appartement waar ook een oma woont. Ze wilt het liefst de heledag voor ons koken, snoepjes aanbieden en er alles aan doen om ons een goede tijd te bezorgen. Zo'n iemand is goud waard. De gastvrijheid in Polen is overweldigend!

Arend Dubbelboer (25 06 2012)